Tájékoztatjuk Önöket, hogy 2025. február 1-től módosult a lakcímbejelentéssel kapcsolatos ügyintézés rendje. Az új jogszabályi rendelkezés értelmében 2025. február 1-jétől kizárólag a járási hivatalok jogosultak ezen eljárások esetében eljárni, a települési jegyzőnél már nem lesz lehetőség a lakcímbejelentéssel összefüggő ügyek intézésére. (146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 29. § (1) bekezdés)
Lakcímbejelentés bármely járási hivatalnál kezdeményezhető.
A polgár lakcím-bejelentési kötelezettségét személyesen, illetve törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti. Ha a bejelentési kötelezettség több együtt költöző hozzátartozót érint, a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti. A kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet teljesen korlátozó gondnokság alá helyezett személy lakcímbejelentését törvényes képviselője teljesíti. (146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 31. § (1)-(3) bekezdés)
A kiadott hatósági igazolványt a polgár választása szerint személyesen vagy hivatalos iratként kézbesítve, postai úton veheti át.
A személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiállításáért, pótlásáért 2025. február 1. napjától igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, kivéve
a) a 14. életévet be nem töltött polgár részére személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány igénylésekor,
b) a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolvány cseréjekor, amennyiben a polgárt személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal még nem látták el,
c) a tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája esetén,
d) újszülött nyilvántartásba vételekor,
e) ha a hatósági igazolvány kiállítására a központi címregiszterbe bejegyzett címelemek megváltozása miatt költözéssel nem járó lakcímváltozás miatt kerül sor,
f) a Magyarország területének a külföldi letelepedés szándékával történő elhagyásának bejelentése esetén.
(1992. évi LXVI. törvény 36/A. § (2) bekezdés)
Az igazgatási szolgáltatási díj mértéke:
- személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány személyes átvétellel 3 700 Ft;
- személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítéssel 5 700 Ft;
- a fenti a)–b) pont szerinti személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítése 2 000 Ft.
(19/2024. (XII. 31.) MK rendelet)
Lakcímbejelentés elektronikus úton is kezdeményezhető az alábbi linken keresztül:
https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=c8942168-5c26-4f61-8c47-667e1378b7c3
A bejelentő akkor teljesítheti elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján a lakcímbejelentést, ha
a) a lakás kizárólagos tulajdonosa vagy annak egyedüli haszonélvezője,
b) a szállásadó a lakcímbejelentéshez elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult,
c) olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja (ebben az esetben az okiratot a lakcímbejelentő lappal együtt kell a járási hivatalnak benyújtani), vagy
d) csatolja a szállásadó hozzájárulását, illetve több szállásadó esetén a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó nyilatkozatát a többi szállásadó hozzájárulásáról.
(146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 40. § (1) és (3) bekezdés)
Rákóczifalva, 2025. február 3.
Rákóczifalvai Polgármesteri Hivatal